بازار آهن در خواب مذاکرات

هرساله در فصل سرما بازار آهن در خواب زمستانی می رود اما سال جاری طولانی شدن مذاکرات سبب طولانی تر شدن خواب زمستانی بازار آهن گردیده و در واقع در حال حاضر بازار آهن در خواب مذاکرات به سر می برد.

روز یکشنبه بازار در ثبات گسترده ای به سر می برد و قیمت روز آهن آلات در اکثر مبادی فروش بدون تغییر قیمت اعلام شد، هرچند قیمت برخی مقاطع فولادی رو به پایین بود اما عمده مبادی فروش به تثبیت نرخ اهن اقدام کردند.

قیمت دلار نیز در نهایت وارد کانال قیمتی ۲۵ هزار تومانی شد و این عقبگرد دلار پالس‌های مثبتی را به بازارها ارسال کرد. بر اساس آمار اعلامی، پایان روز یکشنبه هر دلار آمریکا در بازار به قیمت ۲۵ هزار و ۷۶۰ تومان تبادل شد.

سیگنال مثبت کاهش قیمت دلار موجب امتناع اغلب آهن‌فروشی‌ها از افزایش قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد گردید و تمایل بیشتری به ثبات نرخ مقاطع مشاهده گردید.به تبع آن قیمت میلگرد آجدار در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد و برخی مبادی فروش نیز حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

بر اساس آمار اعلامی، کمترین قیمت ثبت شده برای میلگرد ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان بود و سقف قیمتی این محصول نیز حدود ۱۶ هزار و ۶۱۵ تومان بود.

قیمت روز ناودانی و نبشی نیز به مثابه بیشتر محصولات ثابت اعلام شد،در همین راستا قیمت تیراهن نیز نوسانات چندانی را تجربه نکرد، به صورتی که هم در بخش کیلوفروشی و هم در بخش شاخه‌فروشی جز در برخی شاخه‌های ذوب آهن اصفهان، قیمت‌ها ثابت و بدون تغییر بود.

قیمت روز پروفیل و لوله‌های داربستی، صنعتی و گازی هرچند با افزایش ۱۰۰ تومانی در دو شرکت همراه بود اما در سایر مبادی فروش با کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود.

کاهش 100 الی 200 تومانی در  قیمت ورق سیاه علی‌رغم سایر مقاطع فولادی مشاهده گردید درحالی که قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی ثابت و بدون تغییر بود.

به نظر می رسد مهمترین دلیل ثبات قیمت مقاطع فولادی در روز گذشته ، عقبگرد قیمت دلار بود که آهن‌فروشان را به تثبیت قیمت‌ها ترغیب نمود، هرچند به اعتقاد برخی کارشناسان  این ثبات نتیجه اخبار مثبت منتشرشده از مراحل نهایی مذاکرات وین می باشد. بر اساس اخبار منتشر شده از مذاکرات، دستیابی به توافق نهایی منوط به تصمیم‌گیری‌های سیاسی است و دو طرف مذاکره به یکدیگر فشار می‌آورند تا بر سر اختلافات باقی مانده عقب‌نشینی کند.

مقامات ایران اظهار می دارند این غربی‌ها هستند که بایستی ابتکار و انعطاف واقعی خود را به تصویر بکشند و آنها هستند که تعیین می‌کنند مذاکرات تا چه مدت دیگر به نتیجه می‌رسد و به طور کلی مسبب عدم توافق را غرب و آمریکا دانسته‌اند.

با تمام این تقاسیر غالب افکار کشور به نتایج مذاکرات بسیار خوشبین هستند و همین موضوع وضعیت فعلی بازار را رقم زده است و به عبارتی به سکون و ثبات در کلیه بازارها منجر شده است.

بر اساس تجارب سال های گذشته انتظار افزایش قیمت ها در بازه زمانی فعلی بالاست اما عوامل خارجی ذکر شده از این اتفاق ممانعت کرده و این امر سبب دست نگه داشتن آهن فروشان از تغییر قیمت ها گردیده است. بنابراین افزایش ۲/۸درصدی نرخ میلگرد عرضه شده در بورس کالا در ماه گذشته که برخلاف کمبود تقاضای مصرف صورت گرفت نیز نتوانست باعث افزایش قیمت ها شود و به نظر می رسد عرضه‌کنندگان مترصد نوسان شارپی در بورس کالا یا بازار ارز هستند.

نهایتا بر اساس مطالب ذکر شده می توان گفت علی‌رغم پتانسیل بازار بر افزایش تقاضای مصرفی و افزایش قیمت‌ها، آنچه در حال حاضر در بازار مشاهده می‌شود رکود تقاضا و ثبات قیمت‌ها است، و به عبارتی بازار آهن در خواب مذاکرات به سر می برد و  با مشخص شدن نتایج مذاکرات تعیین تکلیف می‌شود.

روند صعودی نرخ روزانه آهن آلات در سال 1401

با توجه به بالابودن و افزایش روز افزون نرخ تورم در کشور به نظر می‌رسد در سال آتی نیز این روند ادامه‌دار بوده و باطلبع موجب افزایش قیمت‌ها در کلیه بازارها از جمله بازار آهن و فولاد شود.

مجتبی کواکبیان رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ساری در همین زمینه اظهار کرد: حفظ قیمت سال گذشته کالاها و همچنین تثبیت پایه حقوق کارگران و تأمین اجتماعی امری محال و غیرقابل دستیابی است.

وی در ادامه افزود: علی رغم ادعای دولت مبنی بر کنترل تورم و پایین آوردن قیمت‌ها و همچنین لغو افزایش حقوق‌ها به منظور جلوگیری از تورم ،به نظر می‌رسد همچنان نرخ تورم افزایشی و قیمت‌ها نیز رو به افزایش خواهد بود.

کواکبیان تصریح کرد: افزایش قیمت محصولات در پی افزایش نرخ تورم دور از انتظار نیست و بالطبع افزایش نرخ روزانه اهن الات نیز از این امر مستثنا نیست بنابراین با توجه به شرایط موجود احتمال می‌رود سال آینده با افزایش قیمت‌ها مواجه باشیم.

نظرتان راجع به این نوشته

شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی