کمبود تقاضا عامل ثبات قیمت آهن

روز چهارشنبه 17 آذر قیمت روز آهن آلات با کمترین نوسان همراه بود.آغاز هفته جاری پس از پایان مذاکرات قیمت آهن روندی صعودی در پیش گرفت اما به تدریج تا پایان هفته رشد آن متوقف شد به طوری که تقریبا همه محصولات فولادی بدون تغییر قیمت عرضه شدند و تنها تعداد انگشت‌شماری از مبادی فروش به اصلاح قیمت‌ها اقدام کردند.

قیمت روزاهن در روز جاری تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشت و  غالب محصولات با ثبات قیمت عرضه شدند. غیر از نوسان جزئی در چند شرکت که حدود ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومان ثبت شد، قیمت میلگرد به طور عمده ثابت اعلام شد و تغییر چندانی نداشت.

قیمت نبشی و ناودانی نیز به غیر از یک مورد که کاهش ۱۰۰ تومانی داشت در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد، همچنین قیمت پروفیل و انواع لوله نیز ثابت اعلام شد و تغییر چندانی نداشت. قیمت تیرآهن نیز مانند سایر مقاطع فولادی در بخش کیلوفروشی ثابت اعلام شد و در بخش شاخه‌فروشی تنها برخی شرکت‌ها کاهش ۱۰ هزار تومانی داشتند.

قیمت ورق روغنی، رنگی، گالوانیزه و ورق سیاه هم مانند غالب مقاطع بدون تغییر قیمت عرضه شد و به طور کلی آرامش نسبی در بازار آهن حاکم بود.

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد کمبود تقاضا عامل اصلی ثبات حاکم بر بازار آهن است و به نظر می‌رسد با توجه به این شرایط هفته پیش رو هم به همین منوال پیش برود. اگر شرایط فعلی حاکم بر بازار تقاضا در بازه طولانی مدت ادامه یابد بالطبع همه واحدهای زنجیره فولاد از تولید تا توزیع متضرر خواهند شد و حتی شاید برخی واحدهای کوچکتر نیز به تعطیلی کشیده شود.

چرا که این کمبود تقاضا سبب شده است  درآمد واحدهای فولادی کاهش یافته و بعضا هزینه‌های تولید نیز فراتر از میزان درآمد باشد. فشارهایی که واحدهای ذوبی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه از جمله آهن اسفنجی و آهن قراضه و… متحمل می‌شوند و همچنین کاهش قیمت شمش در بورس کالا و افت صادرات در چند وقت اخیر و از طرفی دیگر کمبود متقاضی به نگرانی اکثر نوردسازان منجر شده است.

این وضعیت حتی باعث نگرانی توزیع‌کنندگان و انبارها نیز گردیده است، این عوامل بعلاوه موضوعاتی نظیر توقف ساخت و سازها، افزایش فشار مالیاتی، هزینه‌های حمل و نقل و… حتی توزیع‌کنندگان بزرگ را نیز نگران کرده است.

در تحلیل های قبلی اشاره کردیم که  عرضه شمش در بورس کالا مانعی برای رشد قیمت آهن گردید، کاهش نرخ کف این محصول در تالار صنعتی موجبات  افزایش معاملات شمش در بورس کالا را رقم زد اما رقابتی برای خرید ملاحظه نشد. سقف قیمتی تعیین شده برای این محصول که حدود ۱۲ هزار و ۸۸۰ تومان بود کمترین مبلغ آن از تیرماه سالجاری تاکنون بود.

تقاضای خرید شمش درحالی اتفاق افتاد که پروژه‌های عمرانی به دلیل کاهش ساخت و ساز و رکود بازار مسکن در ایام سرد سال کم‌رمق است که همین امر مانع از ایجاد رقابت قیمتی برای خرید این محصول توسط نوردکاران شد.

هرچند افزایش نرخ ارز می‌توانست سبب افزایش چشمگیر قیمت محصولات فولادی گردد ولی به دلیل تاثیر بازارهای جهانی و همچنین کاهش نرخ شمش صادراتی ایران، قیمت این محصول در بازارهای داخلی کاهش یافت و در حال حاضر این دو بازار روند معکوسی با یکدیگر دارند.

نرخ تورم بالا در کشور که به طور روزانه درحال افزایش نیز  است کل ابعاد زندگی و کلیه بازارها را درگیر کرده است، هرچند نباید نتایج مذاکرات را به مسائل اقتصادی کشور گره زد ولی شاید با لغو تحریم‌های گسترده تاحدودی اوضاع اقتصادی بهبود بیابد.

بر اساس اخبار خبرگزاری ها  روز پنج شنبه ساعت ۱۲ ظهر ایران و طرف های مقابل سر میز مذاکره خواهند نشست و مذاکرات از سرگرفته خواهد شد. طرف‌های مذاکره، متن پیشنهادی ایران را زیاده‌خواهی تلقی کرده و آن را غیرقابل قبول خواندند، از همین رو از ایران خواسته‌اند که با پیشنهادات واقع‌بینانه به میز مذاکرات بازگردد.

این درحالی است که هیأت مذاکره‌کننده ایرانی پنج شرط دارد که از جمله آنها لغو کامل تحریم‌ها و دریافت ضمانت برای جبران خسارت‌های وارده به ایران است. براساس سخنان مذاکره‌کنندگان مطابق آنچه از اوضاع برمی‌آید، ممکن است این مذاکرات به سرعت به نتیجه نرسد. به هر صورت امید است اوضاع رو به بهبود رود و گشایش اقتصادی مطلوبی در کشور ایجاد شود.

نظرتان راجع به این نوشته

شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی