پیش بینی افزایش قیمت آهن در سال آتی

روز چهارشنبه 27 خرداد قیمت آهن آلات در اکثر بنگاه ها در مدار صعودی قرار داشت و مجدداً میلگرد آجدار در این افزایش‌ها پیشگام بود. شایان ذکر است رشد قیمت آهن آلات در همه مقاطع طویل مشاهده نگردید و برخی محصولات ثابت و بدون تغییر بودند.

قیمت دلار نیز کماکان با نوسانات متعدد همراه بود به صورتیکه دیروز مجددا کف قیمتی 27 هزارتومانی را شکسته و در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان به فروش رسید.

روز گذشته بازارآهن شاهد غلبه نوسانات افزایشی به تاثیر از بورس کالا و تحرکات نسبی در بازار بود به صورتیکه قیمت میلگرد که در روزهای اخیر تمایل بیشتری به صعود دارد به استثنای چند شرکت که بدون تغییر قیمت عرضه شد، در بخش عمده ای از شرکت ها با افزایش ۵۰ الی ۱۵۰ تومانی همراه بود.

در بخش کیلوفروشی در ابتدا شاهد ثبات در قیمت روز تیرآهن بودیم اما پس از اعلام قیمت دوم توسط ظفربناب، باقی شرکت ها نیز قیمت محصولات خود را افزایش دادند و قیمت تیر آهن شاخه ای حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان افزایش یافت.

این نوسانات به قیمت نبشی و ناودانی نیز سرایت کرده و قیمت نبشی نیز با افزایش ۱۰۰ تومانی در کارخانه فولاد ناب تبریز و همچنین امتناع از اعلام قیمت در برخی شرکت ها همراه بود.هر چند برخی شرکت ها نیز ثبات قیمت داشتند.

 قیمت ورق سیاه  نیز تقریبا در اکثر مبادی فروش با افزایش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی اعلام شد.

نوسانات و تحرکات بازار آهن با نزدیک شدن به روزهای انتهایی فصل زمستان چندان عجیب و دور از ذهن نیست چرا که با پایان فصل سرما انتظار می رود که ساخت و ساز ها مجددا شروع به فعالیت کرده و به تبع آن تقاضای مصرف و خرید آهن آلات و در نهایت قیمت ها افزایش می یابند.هر چند شایان ذکر است کمبود نقدینگی بخش تقاضا، مانعی بزرگ برای رونق معاملات به شمار می رود.

تولید کنندگان نیز با کاهش میزان عرضه مقاظع فولادی در بورس کالا با هدف افزایش میزان معاملات، رشد قیمت ها در بازار آزاد را تشدید نموده و در نتیجه آهن فروشان از روز گذشته قیمت ها را افزایش داده اند.البته این رشد قیمت چندان به افزایش قیمت فولاد در منطقه CIS بی ارتباط نیست.

نهایتا می توان این طور برآورد کرد که با توجه به اوضاع فعلی، بازار پتانسیل افزایش قیمت پلکانی را دارد ولی به نظر می رسد برخی عوامل از جمله مذاکرات برجام مانع از این امر است به همین دلیل اکثر افزایش قیمت ها به صورت محدود رخ می دهد.

در تأیید مطالب فوق مهدی کریمیان رئیس اتحادیه ابزار آلات ساختمانی و آهن آلات استان سیستان و بلوچستان با  اظهار کرد: انتظار می‌رود سال آینده با افزایش قیمت اغلب کالاها مواجه شویم که قاعدتا نرخ آهن آلات نیز افزایش خواهد یافت و از این امر مستثنا نیست.

وی در بررسی علت های این افزایش قیمت ، بیان کرد: کمبود انرژی و محدودیت مصرف آن و همچنین کمبود مواد اولیه و برخی مشکلات ارزی از مهمترین علل افزایش قیمت‌ها خواهد بود، اگرچه در سالجاری نیز این مشکلات وجود داشت اما اگر حل نشود همچنان مانعی بر راه تولیدکنندگان خواهد شد.

دومینوی قیمت گذاری دستوری در بورس کالا

بر اساس شواهد قیمت محصولات فولادی در بورس کالا براساس نظام عرضه و تقاضا نبوده و قیمت محصولات به هم مرتبط و وابسته است، اما برخی عزم خود را جزم کرده اند تا این روند را اصلاح کرده و قیمت گذاری‌ها براساس عرضه و تقاضا باشد اما این جریان زمان‌بر و هزینه‌بر خواهد بود.

در این خصوص سعید عسگرزاده دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور اظهار کرد: گاهی شاهد قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا هستیم که این جریان اخیرا در تعیین قیمت شمش مشاهده شد. در این شرایط که وقتی یکی از محصولات زنجیره فولاد به صورت دستوری تعیین قیمت می‌شود نمی‌توان مابقی را براساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری کرد.

وی در ادامه افزود: نباید به تولیدکنندگانی که مواد اولیه خود را از رینگ داخلی تهیه می‌کنند ولی محصولات تولیدشده خود را در رینگ صادراتی عرضه می‌کنند اجازه فعالیت داد و باید این تولیدکنندگان محصولات خود را نیز در بازار داخلی عرضه کنند تا نوعی تعادل و تنظیم در بازار ایجاد شود.

عسگرزاده تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت در هر صورت در تعیین قیمت محصولات دخیل خواهد بود، با این اوصاف ناگزیر قیمت پایه وابسته به قیمت یکی از محصولات زنجیره فولاد است.

نظرتان راجع به این نوشته

شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی