گرانی آهن آلات در سال جدید

با شروع سال جدید ثبات قیمت تنها در برخی از محصولات فولادی از جمله میلگرد آجدار مشاهده گردید و قیمت آهن آلات در غالب شرکت ها با افزایش قیمت همراه بود.

در مقابل بازار ارز با نوسانات جزئی همراه بود و در پانزدهمین روز سال نو قیمت دلار با اندکی افزایش به قیمتی بالاتر از 27 هزار تومان رسید و در بازار آزاد در حدود 27 هزار و 300 تومان به فروش رسید.

در آغاز هر سال همواره نرخ آهن آلات متأثر از عوامل متعددی با افزایش نرخ همراه بوده و سال جاری نیز این میزان از افزایش قیمت‌ها چندان دور از ذهن نبود اما نکته قابل توجه این است که بازار پتانسیل این حجم از رشد قیمت‌ها را ندارد و با کمبود متقاضی مصرف روبه‌رو است.

بر همین مبنا و براساس سنوات گذشته آهن فروشان با آغاز فصل گرما انتظار آغاز ساخت و سازها و به تبع آن افزایش تقاضا در این بازار را داشته و اصرار فروانی به افزایش قیمت دارند در حالیکه تورم بالا و کاهش نقدینگی توان خرید آهن آلات را به شدت کاهش داده است.

تاثیر گذاری بورس کالا در قیمت آهن آلات

برخی کارشناسان اعتقاد دارند بورس کالا یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن آلات بوده و عرضه مناسب محصولات فولادی در بورس کالا می تواند باعث ایجاد ثبات در بازار آهن گردد.

در این راستا محمدرضا هوشمند مدیرعامل شرکت رایان تجارت، عرضه نامتناسب محصولات فولادی در بورس کالا را عامل افزایش قیمت‌ها دانست و اظهار داشت : هرچند برخی عوامل خارجی مانند افزایش قیمت‌های جهانی باعث تحریک قیمت محصولات فولادی می گردند اما نبود تناسب در میزان تولید و عرضه به افزایش بیشتر قیمت‌ها دامن می‌زند.

او در ادامه اضافه کرد: برخلاف تلاش مسئولان مربوطه برای کنترل نرخ مقاطع فولادی، شاهد افزایش قیمت همه محصولات زنجیره فولاد هستیم که در بررسی علل آن می‌توان به قیمت‌های جهانی این محصولات و جنگ اوکراین و روسیه اشاره کرد. قیمت‌های داخلی محصولات فولادی در کشور ما با قیمت‌های جهانی آن فاصله زیادی دارد که این مسئله در نرخ مواد اولیه به ویژه در آهن اسفنجی بیشتر مشهود است اما درحال حاضر نرخ این محصول در بورس کالا افزایش قابل توجهی داشته که تحت تأثیر عدم تناسب عرضه این محصول در بورس کالا با میزان تقاضا در بازار ایجاد شده است و حتی احتمال می‌رود این محصول با نرخ ۱۱ هزار تومان نیز معامله شود.

ایشان همچنین اظهار داشت: پر واضح است که افزایش نرخ مواد اولیه، رشد قیمت محصولات پایین‌دست را در پی خواهد داشت، اما یکی از راهکارهای ایجاد ثبات در بازار، عرضه مناست محصولات در بورس کالا است، به این صورت که عرضه و تولید آهن اسفنجی با هم متناسب باشد که لازمه این امر نیز برخورداری همه تولیدکنندگان از حقوق برابر است، اگرچه نباید تأثیر نرخ جهانی این محصول در افزایش قیمت آن در بازارهای داخلی را نادیده گرفت.

کنترل قیمت محصولات فولادی از طریق دریافت عوارض صادراتی

یکی از راهکارهایی که وزارت صمت برای کنترل قیمت محصولات فولادی و تأمین نیازهای بازار داخلی در نظر گرفته است، تعیین عوارض صادراتی است که پایان سال گذشته مطرح شد و محل بحث بسیاری از فعلان این عرصه قرار گرفت.

سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در همین زمینه اظهار کرد: تعیین عوارض صادراتی نه تنها مانع از صادرات محصولات نیست بلکه تأمین بیشتر نیاز بازار داخلی را رقم خواهد زد و هر چقدر که نرخ محصولی افزایش پیدا کند عوارض دریافتی آن نیز به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت و به لحاظ اقتصادی نیز برای تولیدکنندگان آسیبی نخواهد داشت.

امیری در ادامه افزود: پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین که بازارهای جهانی را به هم ریخت، سیگنال افزایش قیمت‌های جهانی به بازار داخلی نیز ارسال شد که تعیین عوارض صادراتی راهکاری برای کنترل این افزایش‌ها در نظر گرفته شد که هدف غایی آن تأمین نیازهای داخلی است و عواید آن نیز به حساب خزانه واریز خواهد شد.

نظرتان راجع به این نوشته

شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی