پایان رکود بازار آهن!؟

در اولین هفته پرتلاطم بهمن ماه به صورت خیلی جزئی شاهد پایان رکود بازار آهن!؟ بودیم،این هفته درحالی پایان یافت که قیمت روز آهن آلات از نخستین روزهای بهمن ماه تقریبا به صورت پلکانی رو به افزایش بود اما در انتهای هفته و پس از معاملات بورس کالا، افزایش قیمت چشمگیری در بازار آهن خصوصا در قیمت روز میلگرد مشاهده شد.

دیروز نیز افزایش قیمت مقاطع فولادی همچنان ادامه داشت و صعود قیمتی قابل ملاحظه‌‌ای در بعضی مبادی فروش رخ داد.از سوی دیگربازار ارز نیز شاهد نوسانات جزئی در قیمت دلار بود به صورتی که دلار در همان کانال قیمتی ۲۸ هزار تومانی در نوسان بود و در ساعتهای پایانی دیروز در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و۳۰ تومان به فروش رسید.

مطابق پیش بینی ها دیروز متاثر از معاملات بورس کالا،  نرخ میلگرد به مثابه سایر محصولات فولادی در بازار آزاد افزایش یافت به طوری که برخی شرکت‌ها با توجه به افزایش قیمت نرخ مجدد اعلام کرده و برخی دیگر نیز از علام قیمت امتناع ورزیدند.

روز گذشته قیمت میلگرد در کف قیمتی ۱۵ هزار تومان و سقف قیمتی ۱۶ هزار تومان در نوسان بود.دیروز به دلیل عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا قیمت‌ها دیرتر اعلام شد ولی افزایش قیمت‌ها به ویژه در بخش میلگرد بسیار مشهود بود به طوری که رشد ۵۰ الی ۶۰۰ تومانی برای این محصول ثبت شد.
در شرایط مذکور قیمت تیراهن در مقایسه با میلگرد رشد چندانی نداشت و بیشتر نوسانات متعدد افزایشی تا حدود ۸۰ الی ۱۳۰ هزار تومان، نوسان کاهشی حدود ۱۰ الی ۴۰ هزار تومان مشاهده می‌شد، اگرچه بخش عمده‌ای از مبادی فروش نیز با ثبات قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

شایان ذکر است قیمت روز پروفیل و انوع لوله صنعتی، داربستی، مانیسمان و … نیز ثابت بود، اگرچه افزایش جزئی ۱۰۰ تومانی در یک کارخانه مشهود بود.

 

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز در کنار افزایش جزئی، در غالب مبادی فروش ثابت بود.این ثبات نسبی درقیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز مشهود بود اما ورق سیاه به طور میانگین حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.

همانطور که پیش تر اشاره گردید عوامل متعددی در افزایش  قیمت روزانه اهن الات موثر بوده اند، اگرچه بازار در مقایسه با دوماه اخیر کمی رونق گرفته اما همچنان فاصله بین عرضه و تقاضا زیاد است و آنطور که باید خرید اهن الات متناسب با انتظار فروشندگان نیست.

پس از تاثیر چشمگیری که عرضه شمش در بورس کالای روز سه‌شنبه در بازار آهن و نرخ مقاطع فولادی گذاشت، روز گذشته نیز عرضه اهن الات طویل و تخت در بورس کالا با روشی ظاهرا مهندسی شده و مشابه عرضه شمش( که از حجم عرضه کاسته شده بود) صورت گرفت که هم میزان معاملات اوضاع خوبی داشت و هم قیمت محصولات عرضه شده در بازار آزاد رو به افزایش گذاشت.

بر اساس گزارش‌ها روز گذشته معاملات بورس کالا برخلاف رویه همیشگی آن به جای ساعت ۱۱، از ساعت ۱۲ آغاز شد و حجم محصولاتی که قرار بود عرضه شود بیش ۱۲۰ هزار تن بود اما تنها ۱۱۰ هزار و ۱۵۶ تن محصول عرضه شد و ظاهرا نوردکاران نیز نحوه عرضه تولیدکنندگان شمش را مدنظر قرار دادند و با کاهش حجم عرضه غالب محصولات خود را به فروش رساندند.
از دیگر علل رشد تقاضای محصولات می‌توان به مسأله قطعی برق و کمبود محصول موجود برای بارگیری اشاره کرد که احتمالا با عرضه روز گذشته این گره گشوده شد.

رکود چندماهه در بازار آهن باعث کاهش گردش پولی در بازارگردیده بود و این امر تولیدکنندگان را با مشکلاتی مواجه می‌کرد اما اکنون به نظر می‌رسد با توجه به شرایط پیش آمده بازار همچنان به صورت پلکانی نوسان افزاشی را تجربه کند و هفته آتی نیز این روند تداوم داشته باشد.

از سویی دیگر بهبود نسبی اوضاع صادرات  و همچنین پیش بینی افزایش تورم در پایان سال را نیز می توان در افزایش تقاضا در بورس روز گذشته موثر دانست،  اما آنچه مسلم است نمی‌توان پیش بینی قطعی کرد که آیا این روند همچنان در روزهای آتی به قوت خود باقی می‌ماند یا خیر و آیا میزان عرضه و تقاضا به تناسب خواهد رسید یا نه!!

نظرتان راجع به این نوشته

شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی