نوسانات جزئی در بازار آهن

روز دوشنبه با توجه به تعطیلی روز گذشته،نوسانات جزئی در بازار آهن مشاهده شد و  برخی آهن‌فروشان افزایش جزئی نرخ اهن الات را در پیش گرفتند هرچند در کل بازار تمایل بیشتری به ثبات داشت.

نرخ ارز در پایان روز دوشنبه در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۳۳۰ تومان رسید و به مثابه بازار آهن و فولاد نوسان اندکی را تجربه کرد.

به تبعیت از ثبات نسبی که روز دوشنبه در بازار آهن و فولاد حاکم بود اکثر بنگاه ها تغییر چندانی در قیمت‌ها اعمال نکردند، به صورتی که قیمت میلگرد آجدار که سردمدار افزایش قیمت‌ مقاطع فولادی است و گاهاً مسیری مجزا از سایر مقاطع طی می‌کند، عمدتا ثابت اعلام شد، هر چند خبر افزایش جزئی ۵۰ الی ۷۰ تومانی نرخ این محصول نیز به گوش رسید.

بر همین اساس قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز تغییرات چندانی نداشت و غیر از یک شرکت که کاهش ۲۵۰ تومانی داشت و یک شرکت که با افزایش ۵۰ تومانی اعلام قیمت کرد، مابقی با ثبات قیمت همراه بودند.

در بخش کیلوفروشی و شاخه فروشی تیرآهن نیز شاهد ثبات قیمت تیراهن بودیم،همچنین نرخ ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز بدون تغییر بود در حالی که قیمت ورق سیاه به طور میانگین با افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد.

اما بر خلاف غالب محصولات، قیمت روز پروفیل و انواع لوله صنعتی، مانیسمان، داربستی و…، تقریبا در بیشتر بنگاه ها با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بودند و به طور میانگین حدود ۳۰۰ الی ۴۵۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

ثبات نسبی حاکم بر بازار روز دوشنبه نتیجه عوامل متعددی از جمله‌ قیمت شمش عرضه شده در بورس کالا بود. براساس آمار نرخ شمش عرضه شده در تالار صنعتی تقریبا ثابت بود  و در مقایسه با آخرین عرضه حدود ۰/۴ درصد افزایش داشت که با قیمت پایه ۱۳ هزار تومانی تقاضای بالایی را ثبت کرد.

علت قابل ذکر دیگر، جریان مذاکرات برجامی است که طولانی شدن  آن، سبب انتشار اخبار ضدونقیضی می‌شود که به شدت غالب بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اخبار مذاکرات وین هرچند امیدوار کننده است اما روند این نشست‌ها، فعلا در گردنه مرحله نهایی متوقف شده است و گویا هنوز دو مسأله حل‌نشده وجود دارد که مانع از حصول توافقات است.

درخواست تعهد و تضمین ایران از امریکا مبنی بر عدم خروج از تعهدات توسط دولت‌های بعدی، یکی از این موارد بوده و مورد بعدی نیز درخواست خروج مسئولان تحریم‌شده از لیست تحریم حقوق بشری است که ارتباطی با برنامه برجام ندارد.

بنابراین مذاکرات فعلا در این مرحله متوقف شده و باز شدن  این گره نیز گویا به دست جمهوری‌خواهان آمریکایی است که در حال حاضر مانع از حصول توافقات نهایی است.

کاهش تولیدات فولادی در سال آتی به مثابه امسال

صنایع فولادی از ابتدای سال جاری با مشکلات عدیده اس اعم از قطعی برق و کمبود گاز مواجه شدند که باعث شد فولادسازان برخلاف انتظار، برنامه تولید فولاد سالیانه را نتوانند عملی کنند و با کاهش تولید مواجه شوند.

بر اساس اظهارات  بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد مشکلاتی که در سالجاری در خصوص تأمین انرژی صنایع فولادی داشتیم حل نشده و ممکن است در سال آینده نیز به چالش بزرگی برای فولادسازان تبدیل شود.

مستقل از این، تعیین قیمت محصولات فولادی ،موانع صادراتی این محصولات و همچنین مشکلات زیرساختی صنایع تولیدی، همگی موانع بزرگی است که میزان تولید فولاد را در سال آینده نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

نایب ئیس انجمن تولید کنندگان فولاد در پایان به کاهش میزان تولید در سال جاری اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، صنایع فولادی به طور میانگین با ۷۰ درصد پتانسیل خود تولید داشته‌اند که این میزان بیانگر کاهش ۲۰ درصدی تولید است که این امر در نهایت آسیب‌های مالی هنگفتی برای شرکت‌ها در پی خواهد

نظرتان راجع به این نوشته

شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی