شکست کف قیمتی آهن آلات

بازار آهن در روز گذشته با شکست کف قیمتی آهن آلات همراه بود، بنا بر آمار موجود از بازار آهن روز چهارشنبه تقریبا غالب مبادی فروش قیمت محصولات خود را  کاهش دادند. هفته جاری آغاز و پایینی کاملا متفاوت داشت به طوریکه هفته درحالی آغاز شد که ثبات نسبی در کلیه محصولات قابل مشاهده بود اما درحالی پایان یافت که به تأثیر از اخبار مذاکرات و بورس کالا قیمت اهن الات به طور روزانه کاهشی شد.

بازار ارز نیز پس از نوسانات سینوسی نرخ دلار در آغاز هفته با نزدیک شدن به پایان هفته در کانال ۲۹ هزار تومانی متوقف شد و نوسانات جزئی را تجربه کرد. دیروز قیمت دلار تقریبا ثابت بود و در بازار آزاد به قیمت ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان تبادل شد.

بر اساس گزارشات دیروز اکثر محصولات فولادی نزول قیمت‌ها را تجربه کردند و همانطور که قابل پیش بینی بود کمبود تقاضا در بورس کالای روز گذشته به کاهش قیمت میلگرد منجر شد، به طوری که عمده شرکت‌ها قیمت‌ها را با کاهش ۵۰ الی ۲۵۰ تومانی اعلام کردند.

قیمت روز میلگرد درحالی با کاهش متقاضی روبه‌رو شد که کف قیمت عرضه شده برای آن ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود و ۱۵ هزار و ۷۹۵ تومان نیز سقف قیمت عرضه برای این محصول ثبت شد.

برخی شرکت ها قیمت روز نبشی و ناودانی را ثابت اعلام کردند  اما برخی مبادی فروش نیز حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان قیمت‌ها را کاهش دادند. قیمت پروفیل و انواع لوله‌ها نیز علی رغم تثبیت قیمت‌ها در برخی مبادی فروش، کاهش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی نیز در برخی مبادی مشاهده گردید.

قیمت روزانه تیرآهن نیز هرچند در بعضی از مبادی فروش با ثبات همراه بود اما در کل قیمت تیراهن شاخه‌ای حدود ۱۰ الی ۳۰ هزار تومان کاهش داشت و در بخش کیلوفروشی نیز کاهش قیمت ۵۰ تومانی مشاهده شد. قیمت روز ورق گالوانیزه  نیز کاهش ۲۰۰ تومانی داشت اما قیمت ورق سیاه تقریبا ثابت اعلام شد.

علی رغم تأثیرات مثبتی که اخبار مثبت مذاکرات وین در همه بازارها ازجمله بازار آهن و فولاد به جای گذاشته است آنچه از تالار صنعتی به گوش می‌رسد بیانگر معاملات کم‌رمق مقاطع فولادی در بورس کالای روز گذشته بود.

علی رغم عرضه  ۲۲۷ هزار تنی مقاطع فولادی ، ۷۴ هزار و ۷۱۶ تن از این میزان مورد تقاضا قرار گرفت. مقاطع طویل فولادی در روز گذشته کف قیمتی ۱۳ هزار و ۵۲۳ تومان را تجربه کرد، کف قیمتی تیرآهن نیز ۱۳ هزار و ۸۹۱ تومان ثبت شد. با اینکه میزان محصولات عرضه شده بالا بود و قیمت‌ها کاهش داشت اما تقاضای قابل ملاحظه‌ای مشاهده نشد و به نظر می‌رسد این میزان عرضه با هدف دریافت مجوز صادرات مازاد محصولات صورت گرفته است تا راهی برای به فروش رساندن مقاطع فولادی در اوضاع رکود متقاضی مصرف باشد.

رکود حاکم بر بازار از یک سو و  آنچه در بورس کالا اتفاق می‌افتد از سوی دیگر موجب پایین‌تر آمدن کف قیمتی آهن الات می‌شود و همانطور که روز گذشته اشاره شد کاهش قیمت‌ها ممکن است به زیان تولیدکنندگان باشد.  اما تا زمانی که خریداران از تثبیت قیمت‌ها مطمئن نشوند ممکن است تمایل چندانی به خرید نشان نداده و همچنان منتظر کاهش قیمت‌ها بمانند.

روند مثبت و مفید مذاکرات وین

همانطور که به گوش می رسد سیگنال‌های حصول توافق در مذاکرات وین بیش از پیش به بازارها مخابره می‌شود. این درحالی است که هر دو طرف مذاکره‌کننده برای رسیدن به توافقات تأکید داشته و تلاششان بر این است که تعهدات توافق سال ۹۴ را احیا کنند.

در نشست روز گذشته درباره رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای گفت‌وگو صورت گرفت و اگرچه اخبار مختلفی در این زمینه منتشر می‌شود اما برآیند کلی از اوضاع مذاکرات مثبت است و روند رو به جلو دارد و به گفته مذاکره‌کنندگان نزدیک شدن به حصول توافقات امری ملموس و قابل مشاهده است.

ضرر و زیان و تعطیلی واحدهای میانی صنعت فولاد

عدم تعادل قیمت اهن اسفنجی علاوه بر تاثیر بر  قیمت محصولات فولادی گویا این روزها در شکل‌گیری شرایط فعلی بازار آهن و تا حدودی کمبود متقاضی نیز دخیل است.

از سوی دیگر بر اساس گزارشات دریافتی، به دلیل قطعی برق در تابستان سالجاری فولادسازان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شدند و راهکار دولت نیز برای جبران تبعات این بحران، عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا  بود که این راهکار نیز نقاط ضعف و قوت قابل توجهی دارد.

امین مددی مدیر بازرگانی اندیشکده راهبردی معادن ایران در این زمینه اظهار کرد: ذوبی‌ها در زنجیره فولاد که در بخش میانی تولید فولاد قرار دارند با قطعی برق و کمبود انرژی بیشترین زیان را متحمل شدند.

از همین رو نرخ آهن اسفنجی که مواد اولیه تولیدات فولاد است افزایش قابل توجهی داشته که به کاهش میزان تولید شرکت‌های ذوبی و القایی منجر شده است و بعضا شاهد تعطیلی برخی از این واحدها نیز هستیم و این درحالی است که دولت تمهیداتی برای جبران این خسارت‌ها نداشته است.

نظرتان راجع به این نوشته

شاید این نوشته نیز مورد علاقه شما باشد

دیدگاه کاربران در رابطه با
بررسی روش‌های نوین بازیافت ضایعات آهنی